۵ دلیل برای اینکه باید برنامه نویس شویم55



چند روز پیش دقیقا نمی دونم چطور شد که یاد اولین خط کدهایی افتادم که تو زندگیم نوشتم و البته از همون موقع زندگیم تغییر کرد. از اون موقع حدود بیست و سه چهار سال میگذره و هنوز یادم هست چی نوشتم.  حالا داستان اینکه چی شد و چطور من اصلا وارد  دنیای برنامه نویسی کامپیوتر شدم خیلی مفصل هست و در اینجا نمیگنجد فقط باید بگم که ورود من بصورت کاملا اتفاقی و بدون هیچ پیش زمینه ای بود چون من دقیقا تا صبح روزی که اولین برنامه زندگیم را نوشتم (یا در واقع فقط تایپ کردم از روی دفتر بدون اینکه بدونم چی هست) و اجراش کردم و از شدت هیجان لرزیدم، کلا علاقه مند به الکترونیک بودم و در این زمینه هم کلی پیشرفت کرده بودم هرچند که اینها همه مربوط به دوازده سالگی من میشه.

خوب حالا اینها را گفتم که بگم من تا الان بیشتر عمرم را در دنیا برنامه نویسی سپری کردم البته چند سالی تو این زمینه کار نمیکردم ولی بازم برای خودم کدنویسی می کردم. و در حال حاضر فکر میکنم که باید برای گسترش این فن در جامعه خودم تلاش کنم.

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته آموزش برنامه نویسی به افراد مختلف جامعه را در برنامه کاری خودشون قرار داده اند. در کشور آمریکا چند وقت پیش حتی باراک اوباما گفته بود که همه باید اصول برنامه نویسی را یاد بگیرند. تعداد زیادی هم از افراد سرشناس از ورزشکاران تا هنرپیشه ها و بزرگان کسب و کار در آنجا هم در این مورد صحبت کرده اند و هم خودشان وارد این دنیای هیجان انگیز شده اند.

مزایای برنامه نویسی زیاد هست و من فقط چند تا از اونها را در زیر آوردم:

۱- بالا رفتن توانایی ذهن در حل مسئله، چون شما وقتی می خواهید برای انجام یک کاری یک برنامه ای بنویسید باید فکر کنید و بهترین راه حل را پیدا کنید و این فکر کردن و راه حل پیدا کردن و آزمایش آن و احتمالا دوباره فکر کردن و یافتن یک راه حل دیگر این توانایی و قدرت حل مسئله را در شما بالا میبرد.

 

۲- خلاق شدن ذهن و عادت به خلاقیت،  در واقع نوشتن یک برنامه یعنی خلق کردن یک چیزی که تا قبل از اون وجود نداشته است. اینکار باعث میشود که همیشه به دنبال خلق راهکارهای جدید و همینطور به فکر بهبود عملکرد و شیوه های موجود باشیم.

 

۳- یادگیری تفکر سیستمی و رعایت سلسله مراتب انجام امور، شما در برنامه نویسی باید کدها را بر اساس یک سلسله مراتب بنویسید و گاهی اوقات جابجا بودن و یا در جای نا مناسب بودن یک کد درست می تواند کل نتیجه را خراب کند.

 

۴- تقسیم کارهای بزرگ به تکه کارها یا وظایف کوچکتر، این مهم که در واقع در راستای مورد قبلی هم هست به این معنی است که در برنامه نویسی شما باید کل کار را در نظر داشته باشید ولی باید کدهای کوچک بنویسید و از در کنار هم قراردادن اونها با رعایت مورد قبلی کل کار را به انجام برسانید.

 

۵- داشتن یک حس لذتبخش در انتهای کار، همیشه یک برنامه نویس از اینکه نتیجه کار را میبیند و یا  کار کردن دیگران با برنامه خود را که میبیند، لذت خاصی میبرد و همین انگیزه ای می شود در طول کار که کار را به پایان برساند.

البته من زیاد قصد تخصصی کردن بحث را ندارم و تنها قصدم اینست که یک انگیزه ای در شما ایجاد کنم که وارد این دنیای لذت بخش بشوید.

تنها محدودیتی که وجود دارد سن شما برای شروع اینکار هست که باید بین ۶ تا ۱۰۶ سال باشد کمتر یا بیشتر از این سن اگر  باشید هم می توانید شروع کنید البته یکم سختتر!!!

خوب حالا برای شروع کردن به نظرم بهترین گزینهء آنلاین سایت code.org هست که البته برای آموزش به کودکان و کسانی که هیچ آشنایی با برنامه نویسی ندارند طراحی شده و روشهای یادگیری خیلی جالبی دارد. جالب است که بدانید این سایت توسط دو برادر ایرانی در آمریکا راه اندازی شده است و بیشتر قسمتهای آن به زبان و در این مدت کم فعالیت خود توانسته همکاری شرکتها و افراد بسیار بزرگ و معروفی را جلب نماید. از شرکتهای مانند گوگل، فیسبوک، آمازون و بسیاری دیگر گرفته تا دانشگاهها و مراکز آموزشی بزرگ و کوچک در تمام دنیا.

نکته جالب این سایت اینجاست که با استفاده از یک سری بازی و بدون نیاز به نوشتن یا تایپ کردن کد شما یک سری دستورالعملهایی را باید ایجاد کنید که مثلا یک کاراکتر کارتونی را به مقصد مورد نظر برسانید.
حتما امتحان کنید من مطمئن هستم که لذت میبرید. من خودم چندتا از مراحلش را جلو رفتم خیلی حس خوبی بود.

بازهم تاکید میکنم که نیازی نیست شما یک برنامه نویس حرفه ای بشوید و یا اینکه حتما علاقه مند به این موضوع باشید و قصد کار کردن در این حرفه را داشته باشید فقط مهم اینست که با اصول اولیه برنامه نویسی آشنا باشید.


افراد موفق الزاما افراد باهوشی نیستند بلکه آنهایی هستند که علاوه بر پشتکار و مداومت در انجام امور، روشهای تفکر نوین و خلاق را هم می دانند. پس بیایید با هم در این زمینه بکوشیم تا آینده ای بهتر برای خودمان و فرزندانمان رقم بزنیم.


  • Amin Omrani
  • جمعه ۱۲ آذر ، ۱۲:۰۵ ب.ظ
  • آموزش
  • بازدید : ۱۳۱

تعداد نظرات این پست ۰ است ...

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی